close
  • zaterdag 15 december
Vrije tijd

Webwinkelen voor ouderen niet altijd makkelijk

Webwinkelen voor ouderen niet altijd makkelijk

Online cadeautjes bestellen is handig en steeds meer ouderen maken hier gebruik van. Webwinkels maken het de mensen echter niet altijd gemakkelijk en daardoor haken juist ouderen vaak af.

Steeds meer ouderen bestellen producten online. Het is makkelijk en je hoeft er immers de deur niet voor uit. Echter; zo gemakkelijk blijkt het niet altijd te zijn. Webwinkels vragen soms zoveel gegevens van een potentiële klant dat de helft van de ouderen het er bij laten zitten. Het is gewoon te ingewikkeld.

Verplicht aanmaken account

Het gaat dan met name om het invullen van erg veel persoonsgegevens of het verplicht aanmaken van een account voordat er iets besteld kan worden. En sommige webwinkels zijn chaotisch en daardoor raken mensen het overzicht al snel kwijt.

SeniorWeb onderzocht de animo voor het webwinkelen onder bijna duizend ouderen. Daaruit bleek dat meer dan veertig procent van hen graag Sinterklaas- of kerstcadeaus online wil kopen. Bijna de helft doet dat vanwege het feit dat het thuis bezorgd wordt en vanwege de ruime keuze aan producten die vaak in de winkel in de buurt niet te krijgen zijn.

Moeite de juiste te onderscheiden van de malafide

Daarentegen stuiten zij regelmatig op ingewikkelde webshops die eerst heel veel gegevens willen, voordat er tot koop over kan worden gegaan. Dan haken de oudere mensen af. Ook is het voor ouderen vaak moeilijk om de juiste webwinkels van de malafide shops te onderscheiden. Ruim veertig procent heeft daar moeite mee.

Om ‘op safe’ te spelen kiezen de mensen dan voor de bekende merken, maar juist die worden door malafide shops vaak nagemaakt. Onlangs is er nog een coolblue-imitatieshop offline gehaald door de politie.

Toch laat maar liefst 65 procent van de ondervraagden zich door de bekendheid van een winkel leiden. Dat er een wat langere leeftijd op producten zit, deert de ouderen niet. De bezorgkosten zijn wel een reden om wel of niet tot koop over te gaan. 

Bron: Twinkle

Abonneer op de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook