close
  • zondag 31 mei
Sport

Snelle stoelyogaoefeningen voor tussendoor

Snelle stoelyogaoefeningen voor tussendoor

Yoga heeft nog een beetje een zweverig imago, maar de populariteit van deze manier van bewegen neemt steeds meer toe. Veel mensen hebben baat bij mediteren, ademhalingsoefeningen en yogahoudingen. Wie geen zin heeft om wekelijks naar yogales te gaan of thuis een matje uit te rollen, zou stoelyoga kunnen overwegen. Ook voor ouderen en mensen met een fysieke beperking is deze vorm van yoga heel laagdrempelig. En je houdt je spieren en gewrichten er soepel mee.

Breng je veel van je tijd zittend door? Bijvoorbeeld omdat je een kantoorbaan hebt, veel in de auto rijdt of om een andere reden weinig kunt bewegen? Dan heb je misschien last van schouder-, nek- of rugklachten. Het soepel houden van spieren en gewrichten om ze daarmee in conditie te houden is erg belangrijk. Bij stoelyoga is je (bureau)stoel de mat. Het is een zachte manier van yoga, maar het kan zeker een positieve invloed hebben op je lichaam.

Snelle oefeningen

We verzamelden een aantal oefeningen voor je, die je snel even tussendoor kunt doen. Gewoon thuis of op kantoor en zonder dat je je hoeft om te kleden. Ze zijn bedoeld om spanning in schouders, nek en rug los te laten en werken goed bij klachten als stress, vermoeidheid, hoofdpijn en spierpijn.

Let voordat je begint even heel bewust op je ademhaling en probeer de oefeningen met aandacht uit te voeren.

Blijf na afloop nog een paar minuten zitten met de ogen dicht en de handen op schoot.

Meer lezen? Eerder schreef ik dit artikel over Granny Yoga in het verpleeghuis.

 

Bron: Gezondheidsnet

 

Geschreven door: Boukje Wiersma

Abonneer op de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook