close
  • dinsdag 10 december
Algemeen

Hoe elk baantje van onderneemster Klaasje Schiphorst leidde tot wie ze nu is

Hoe elk baantje van onderneemster Klaasje Schiphorst leidde tot wie ze nu is

Ingrid avatar - Geniet van het leven

Klaasje Schiphorst (54) heeft een eigen visie op ondernemen en maakt momenteel haar droom waar: een fikse uitbreiding van haar winkelpand. “Geld maakt niet gelukkig. De mooie dagelijkse dingen, inspirerende uitdagingen; dat maakt het leven tot een leuk leven. Als je dáár dan ook nog je geld mee kunt verdienen, is dat de top of the bill.”

Ze had een administratieve baan bij de Rabobank, werkte als receptioniste en was verkoopster in een kledingwinkel. Een loopbaan die niet direct leek te leiden tot het ‘grote ondernemen’. Toch schopte Klaasje Schiphorst het tot eigenaresse van een bekende en gerenommeerde kledingzaak in Nieuwleusen, die inmiddels met flink wat vierkante meters wordt uitgebreid.

Collega’s

De banen die ze had voordat ze ging ondernemen blijken achteraf toch van betekenis te zijn geweest voor haar huidige werk. Alle kennis, ervaring en kunde die ze de afgelopen jaren vergaarde en in zich heeft, komen er in tot uiting. “Van iedere baan leerde ik en alles komt in mijn huidige werk samen. Niet alleen administratieve kwaliteiten en een stuk zorgvuldigheid, maar ook het werken met mensen. Misschien is dat laatste wel het belangrijkste. Dat vraag ik ook van mijn collega’s.” Collega’s? “Ja, ik spreek niet over baas en personeel. We vormen een team van mensen die met passie en gevoel ons werk doen. In mijn geval met gemak zestig uur per week, maar als je je werk leuk vindt is dat geen issue.”

‘Zwemmen, dat geeft me rust’

Over hoe Klaasje zichzelf scherp houdt, ondanks de vele uren dat ze met haar bedrijf bezig is, is ze heel stellig: zwemmen. Als het even kan zwemt ze ’s morgens haar baantjes. “Dat geeft me rust. Als ik me onder water bevind, is alles zo heerlijk stil en kom ik helemaal tot mezelf. Bovendien word ik er fysiek ook sterker van en zo begin ik opgeladen en met goeie energie aan de dag.” 

Saillant detail is het feit dat ze om zeven uur in de ochtend in haar badjas met badpak eronder, de auto instapt richting het zwembad. Dat gaf een hilarisch beeld in de vroege morgen toen ze de bumper van een voorganger raakte. “Stond ik midden in het dorp in mijn ‘duster’ op straat.” Ze kan er om lachen. Want alhoewel de zaak -wat iets groters omvat dan alleen de winkel- de stuwende kracht in haar leven is, beseft ze goed dat haar geluk niet afhangt van een groot verdienmodel. “Geld maakt niet gelukkig. De mooie dingen zien in het dagelijkse leven, dus ook op de werkvloer, inspirerende uitdagingen, bijzondere momenten, tevreden zijn; dat maakt het dagelijkse leven tot een leuk leven. Als je dáár dan ook nog je geld mee kunt verdienen is dat natuurlijk fijn.”

‘De kwaliteit zit ‘m in de binnenkant, in een huiselijke sfeer’

Diezelfde tevredenheid gunt ze ook haar klanten. “Dat betekent niet alleen dat ik kwaliteit wil bieden, maar ieder probleem ten aanzien van ons product voor de klant wil oplossen. Dat is mensenwerk en dat vind ik het leuke aan mijn werk. Ook al breidt onze winkel in oppervlakte nu flink uit, de kwaliteit zit ‘m in de binnenkant. In het creëeren van een huiselijke sfeer en er zijn voor de klant. In volle aandacht. Omdat je dat als klant, als mens waard bent. Daar hoort kwaliteitskleding bij. Dat is wat ik mensen kan bieden.”

Het Melkmeisje

Die huiselijke inrichting kwam niet zomaar tot stand. Daarvoor liet Klaasje zich inspireren door het Melkmeisje van Vermeer. Het okergeel van haar blouse, het ultramarijnblauw van haar schort en de omgevingskleuren als rode- en bruine aardetinten, en zwart en grijs werden de basis voor het nieuwe interieur van La Vida dat deze maand met maar liefst 280 vierkante meter wordt uitgebreid. “Het is die warme Hollandse huiselijkheid die we ermee nastreven,” vertelt Klaasje verder. “Daarmee bieden we de klant niet slechts kleding, maar vooral een beleving. Het is dan ook niet voor niets dat er in de winkel een plek wordt gecreëerd waar je als klant rustig kunnen zitten, een kop koffie kunt drinken en de tijd krijgt en de tijd hebt. Ik ben heel enthousiast over de nieuwe vormgeving en de uitbreiding. Met gevoel voor de klant willen we een sfeervol maar ook tijdloos interieur creëren waar we kwaliteit mee uitstralen.” 

Mannen

“Alhoewel ik zelf de inkoop verzorg, laat ik mijn teamleden duidelijk aangeven wat ze de klant zouden willen bieden.” ‘Kruis aan wat je zou willen verkopen’, staat er op het gele memo dat op een modebrochure geplakt is. Het ligt uitnodigend in de personeelsruimte op tafel. “Op die manier hebben zij ook een stem en zijn ze echt bij het bedrijf betrokken. Ze kunnen de klant vervolgens oprecht uitleggen waarom iets van een goeie kwaliteit is, een juiste pasvorm heeft of gewoon mooi is. Het is immers ook hun eigen keuze, en daarmee staat het dicht bij ze.” Dat geldt zowel voor vrouwen- als mannenkleding. “Ik kleed ook graag de mannen. Die lijken makkelijker in het maken van een kledingkeuze, maar tegenwoordig zijn ook zij best kritisch en dat is leuk. Zij verdienen net als de vrouwen een persoonlijke benadering en coaching bij het kiezen van hun kleding. Dat is wat ik bedoel met ‘er mag wel wat meer mode op straat’.” Bewust een eigen keuze maken voor wat je draagt, vindt Klaasje belangrijk. 

Dat is mede de reden dat ze de klant een ruime keuze wil bieden. La Vida biedt een reeks aan mooie modemerken. Je hoeft niet verschillende winkels af te struinen. Alles is ‘in huis’ aanwezig. Denk daarbij aan merken als: Superdry, King Louie, G-Star, Vero Moda, Expresso, Blue Industry en Jack & Jones. “Dat is een deel van onze kracht, dat we veel modemerken bieden.” Shoppen is niet nodig, het kan allemaal bij La Vida. “Ik houd zelf niet van winkel in en uit. Van shoppen, ‘hopstoppen’ noem ik dat ook wel. Als je bij één zaak terecht kunt, is dat heerlijk.”

Geschreven door: Redactie

Abonneer op de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook