close
  • woensdag 26 juni
Gezondheid en zorg

Hoe de verkeersgordel al sinds 1975 levens redt

Hoe de verkeersgordel al sinds 1975 levens redt

Voor de meesten van ons is het een automatische handeling. Je stapt in je de auto en doet de gordel om. Veiligheid boven alles, al dragen nog veel mensen de gordel niet of verkeerd. Met alle gevolgen van dien. Helemaal geen gordel omdoen of niet op de voorgeschreven manier, kan levens kosten.

Vooral vrouwen maken de riem regelmatig vast onder de arm door of achter de rug langs, omdat dat prettiger zit. Maar bij een botsing kan het bovenlijf naar voren geslingerd worden en in aanraking komen met de airbag.

Confrontatie met de gevolgen

Afgelopen april vroeg de politie van Rotterdam naar aanleiding van een fataal ongeluk op een confronterende manier aandacht voor het op de juiste manier omdoen van de autogordel. De oproep van de agent begint als volgt: ”Dit had misschien voorkomen kunnen worden door het op de goede manier dragen van de gordel. Dan was je in je stoel blijven zitten, was je nek nog heel geweest en je gezicht nog gaaf.”

En het bericht eindigt zo: “We condoleren je vader, je moeder, je vriend en je zusje. Het komt niet bij ze binnen. Ons werk hier zit er op. Voor je familie begint het nu pas. Als ik ’s avonds naar huis rijd zie ik je gezicht. 24 jaar. Net zo oud als mijn dochter. In de weken erna let ik extra op gordels. Ik zie er legio. Onder de arm door, of dicht geklikt achter de rug om. Geen van de mensen die ik bekeur heeft er begrip voor. “Het snijdt in mijn nek”, hoor ik vaak. Het zal wel. Mijn argument dat je voor minder dan vier euro een zacht hoesje kan kopen om dat snijden te voorkomen wordt weggehoond.”

afficheEen harde manier van het onderwerp onder de aandacht brengen is het zeker. Maar blijkbaar is het nodig. België koos een aantal jaren geleden ook voor die harde aanpak, door een campagne te lanceren met als slogan: ‘Zelfs voor korte ritten is het DE GORDEL of je kop door de voorruit.’

Geschiedenis

Vandaag precies vierenveertig jaar geleden, op 1 juni 1975, werd het in ons land verplicht om voorin een gordel te dragen. eerste autogordel werd in 1956 geïntroduceerd door Ford en Volvo ontwierp drie jaar later de huidige driepuntsgordel. Het duurde echter nog tot 1975 voordat iedere nieuw geproduceerde auto gordels moest hebben en het dragen ervan werd een jaar later verplicht. Het verplichte gebruik van de veiligheidsgordel achterin is er trouwens pas sinds 1992. De reden daarvan is dat eigenlijk iedereen in de jaren zeventig tegen de gordels was, het werd gezien als een inbreuk op de mensenrechten. In die tijd waren er geen snelheidslimieten, geen verkeershelmen en je mocht zelfs met een borrel op rijden. Het aantal doden en gewonden op de snelwegen liep dan ook alleen maar op. In 1972 kwamen de cijfers uit op maar liefst 3000 verkeersdoden. In 2017 waren dat er 613. Met gordel is de kans op letsel 40% kleiner dan zonder. Ambulancepersoneel ziet dat dagelijks in de praktijk. Rijden zonder kost je €140,00 aan boete, maar een leven is niet in geld uit te drukken.

Ook achterin

Niet alleen voor in de auto is het dragen van een autogordel enorm belangrijk. Ook achterin kan het veel leed voorkomen. Niet alleen bij jou, maar ook bij de mensen voorin de auto. Het dragen van de gordel op de achterbank zorgt er voor dat je bij een aanrijding niet naar voren schiet en de passagier of bestuurder op de voorstoel verwond. Zelfs de hoofdsteun van de voorstoel kan afbreken door de kracht van de passagier die naar voren schiet.

Kinderen

kind los in zitjeOok met het veilig vervoeren van kinderen gaat er nog een hoop mis. Dat bleek eind vorig jaar uit onderzoek van de Taskforce Kinderveiligheid, een samenwerkingsverband van onder meer VeiligheidNL en ErasmusMC, waarbij het ging om kinderen van nul tot en met acht jaar. Acht van de tien kinderen zaten onveilig in de auto omdat het autostoeltje niet op de juiste manier werd gebruikt. Niet aangetrokken gordels, het stoeltje niet op de juiste manier vastgezet en dat terwijl de ouders zelf dachten dat ze het goed hadden gedaan. Hoe het dan wel moet?

Tenslotte nog een paar weetjes over de autogordel:

Geschreven door: Boukje Wiersma

Abonneer op de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook