Geniet mee van reis door Denemarken van winnaars camperactie

‘Een camper voor een week’. Onlangs gaf 50+ er weer eentje weg. De familie van Voorst mocht dit keer ‘on the road’. Lees hier hun reisverslag geschreven door meneer van Voorst!

Vrijdag 4 oktober

Tijdens mijn werk gaat de telefoon. Mijn vrouw belt met de opmerking: “volgens mij heb je een camperreis gewonnen voor 1 week.” Na een berichtje te hebben gestuurd aan 50+ blijken wij inderdaad de winnaars te zijn. Wat een super verrassing. Onverwachts op herfstvakantie met ons gezin. Gezellig met mijn vrouw en twee tienerdochters. Maar waar gaan we heen? Denemarken of Frankrijk.

Het weer in Frankrijk is mooier, maar onze allereerste vakantie samen was in Denemarken. Mijn vrouw wil dolgraag haar oude schoolvriendin opzoeken in Denemarken en de meiden willen Lego land bezoeken. Dus ja de keuze was toch snel gemaakt. Een weekje Denemarken. We verdiepen ons binnen een week in Camper rijden en lezen wat verhalen over een aantal routes in Denemarken. We maken een plan, maar dat staat zeker nog niet vast.

Zaterdag 12 oktober

We mogen de camper ophalen bij Como Campers in Nijkerk. We worden zeer vriendelijk ontvangen en krijgen een uitgebreide uitleg. We rijden vervolgens naar huis en laden onze spullen in. Op mijn mobiel heb ik nog snel even de campercontact app gedownload, zodat we wat makkelijker overnachtingsplaatsen kunnen vinden. De meiden zoeken gauw een paar dvd’s op, want er zit een tv met dvd speler en een playstation in de camper. Bij Como Campers kregen we ook nog een paar spellen mee. Onze eerste dag gaat via Enschede tot iets boven Bremen. Het is donker en regenachtig en daarom overnachten we op een Autohof. We zijn verbaast dat onze camper over alle gemakken voorziet en helemaal zelfvoorzienend is. Met zijn vieren genieten we van een echte Duitse schnitzel. Na het eten doen we nog een spelletje voordat we ons bed opzoeken. De meiden kunnen een tweepersoonsbed naar beneden laten zakken.

Zondagochtend 13 oktober

We zijn vroeg wakker en na een heerlijk ontbijt gaat onze route verder. Tijdens onze route zien we herten in het wild lopen. De route gaat verder via Hamburg naar Ribe. Een oude Vinkingstad in Denemarken. In Ribe is een zeer mooie parkeerplaats voor de camper. Deze hebben we online gevonden via een reisverslag. We wandelen heerlijk door de stad en beklimmen de toren van de kerk. Vanaf de toren kunnen we de Noordzee al zien, maar daar gaan we helaas niet naar toe. Bij een Deense bakker trakteren we ons op een echte heerlijke Deense koek. Daarna gaan we gezellig op visite bij een oude schoolvriendin. Onze dochters ontmoeten de dochters van de vriendin van mijn vrouw. De meiden zijn in dezelfde leeftijd. Heel bijzonder om haar schoolvriendin naar 12 jaar weer in levende lijve te spreken.

In Denemarken heeft het de laatste tijd veel geregend en we zien overal grote plassen op het land staan. We besluiten om terug te rijden naar de Ribe en daar onze camper te parkeren voor de overnachting. Er staan ongeveer 15 campers bijeen. ’s Avonds gaan we nog wat drinken in Ribe. Die avond en nacht hebben we veel regen gehad.

Maandag 14 oktober

De wekker gaat vroeg deze dag, want onze dochters willen toch echt om 10.00 uur in Lego land zijn. Na het ontbijt vertrekken we naar Billund. Daar bekijken we eerst nog even een overnachtingsplaats. Die bestaat alleen uit gras en met die natte grond lijkt ons dat niet een goede beslissing. We parkeren onze camper bij Lego land en gaan eerst met ons gezien genieten van de leuke attracties in het park. Het is redelijk druk in Legoland, het park is omgetoverd voor Halloween en is deze dag ook extra lang geopend. Voor de nacht hebben we een overnachtingsplaats buiten Billund richting Aarhus opgezocht.

Dinsdag 15 oktober

We hebben geen wekker gezet en worden vanzelf wakker. Na een rustig ontbijt vervolgen we onze weg richting Aarhus. De tweede grote stad van Denemarken. In Aarhus aangekomen zoeken we een campeerplaats. We vinden er eerst eentje dichtbij de haven met mooi uitzicht op het water, maar we hebben geen fietsen mee en deze zit toch wel ver van het centrum af. We gaan nog even verder zoeken. Uiteindelijk vinden we een andere en gaan gezellig op pad.

Onze meiden willen het Aros Aarhus kunstmuseum bezoeken. Ja. want in welk museum kun je nu gewoon een hele berg zuurtjes in een hoek vinden en mag je er eentje vanaf pakken. En in welk museum vind je een hele etage met alleen maar afvalhout. Hout van een huis wat vernietigd is door een orkaan. Bovendien kun je rondlopen in een spectaculair regenboogdak. Je kunt vanaf dit regenboogdak heel mooi over de stad uitkijken en hele gave foto’s maken voor op instagram volgens onze dochters. Dus ja we hebben natuurlijk ook een hele foto reportage gemaakt op de bovenste verdieping.

Dicht bij het kunstmuseum is  ook het openlucht museum Den Gambly By en de Botanische tuin. Den Gambly By is een openluchtmuseum waar allerlei karakteristieke huizen uit Denemarken zijn nagebouwd. Ook is er een bakkerij, kruidenier en smederij  nagebouwd. In de Botanische tuin kun je allerlei cactussen en andere planten bewonderen. Ook vliegen er nog wat vlinders rond. Midden in de kas staat een boomhut waar je in kan klimmen. Op zeer korte afstand kunnen we van alles bezoeken, maar dan komt nu toch de vraag, wat gaan we morgen doen en waar gaan we overnachten?

Inmiddels hebben we een bericht gekregen dat we vrijdagavond en zaterdagochtend onverwachts verplichtingen in Nederland hebben. Tijdens een lekker kopje koffie in de Botanische tuin vergaderen we even en besluiten we dat we het eiland Funen nog willen bezoeken.

We verlaten vandaag Aarhus en overnachten op een camperplaats in Fredericia. Een geweldige plaats op een verhard terrein met een aantal andere campers met een geweldig uitzicht. Je kijkt zo naar de zee. We wandelen het stadje in om daar gezellig wat te gaan eten. Als we wat later op de avond lekker in de camper zitten begint het heel hard te regenen.

Woensdag 16 oktober

We worden zonder wekker die ochtend wakker na een hele rustige nacht. Als we buitenkomen staan we met onze voeten in een grote plas. Het heeft die nacht ook behoorlijk hard geregend. Op het asfalt zijn grote plassen water net als op het omliggende grasland. We rijden met onze camper naar de dichtstbijzijnde supermarkt en scoren daar ons heerlijk verse ontbijt. Na het ontbijt steken we de brug over naar het eiland Funen. We rijden richting Odense. De derde grote stad van Denemarken.

Via de app hebben we een parkeerplaats voor onze camper gevonden. Dus zoeken is niet nodig. We lopen dan ook gezellig onder de paraplu met ons gezin naar het centrum. Odense staat bekend omdat het de geboorteplaats is van de beroemde sprookjesschrijver Hans Christian Andersen. We bezoeken zijn huis en wandelen rustig verder door de stad. Waar we gezellig lunchen. De stad ziet er gezellig uit, er staan in een winkelstraat verschillende kunstig gemaakte kerstbomen.

Na de lunch stappen we weer in de camper en rijden door naar Kerteminde. Een klein schilderachtige kustplaats ten oosten op Funen. We genieten van het uitzicht in de haven en kijken bij de vissers. Die hadden net een lekkere maaltijd gevangen van kreeften en vis. In Kerteminde zijn ook mooie vakwerkhuizen te bewonderen. Natuurlijk hebben we nog even wat lekkers gekocht bij de Deense bakker en een heerlijk ijsje op de hoek.

We besluiten om weer terug te rijden naar Fredericia, omdat onze overnachtingplaats zeer goed was bevallen. Bij aankomst komst het zonnetje er door. We maken een heerlijke wandeling langs de kust en genieten van het mooie weer. We kijken een tijdje naar de rode kwallen en de zeesterren in de zee en gaan nog eventjes bij de vissers in de haven langs.

Die hadden geen geluk meer gehad deze avond. We vergaderen nog even als gezien over onze wensen voor de laatste dag. De meiden hebben geen wensen meer en willen dolgraag naar opa en oma.

Donderdag 17 oktober

We slapen lekker uit en gaan op weg naar de bakker. We sluiten onze vakantie af met een heerlijk Deens ontbijtje. Na het ontbijt gaan we met regen richting Nederland. Aan het begin van de avond parkeren we de camper weer veilig thuis. De meiden gaan gelijk naar oma en opa om onze belevenissen te vertellen.

Vrijdag 18 oktober

Vandaag leveren we de camper weer in bij Como Campers. Ook al was de trip een dag korter we hebben erg genoten van onze vakantie met de camper.

Deel dit artikel

Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!